Thursday, April 22, 2010

sedih betul !

Salam pada semua pembaca .. Hari ini aku nak kongsi perasaan sedih aku dengan sikap segelintir manusia yang suka mengambil sikap acuh tak acuh terhadap golongan insan istimewa..

Kadang-kadang hati aku ni geram je dgn sikap setengah-setengah pihak yang tidak bertanggung jawab ni.. Arghh... Geramnya..

Aku terdengar di radio seorang gadis menceritakan pengalaman beliau semasa menjaga adiknya yang merupakan seorang oku..

Pada suatu hari si kakak menemani adiknya yang merupakan seorang oku untuk membeli ais krim.. penjual ais krim memberikan ais krim kepada si adik.. mereka berjalan.. tiba-tiba si adik menunjukkan ais krim yang bocor kepada kakaknya.. menangis si kakak melihat adiknya.. si kakak terus berjumpa dengan penjual ais krim dan menyatakan tentang ais krim adiknya yang bocor itu..
Si penjual ais krim berkata.. "ala tak pe la dia cacat .. bukan dia tau pun.." si kakak menangis dan kecewa dengan sikap penjual tersebut..

Aku dan kawan-kawan yang lain yang ketika itu berada dalam kereta meluahkan rasa tidak puas hati dengan sikap penjual ais krim yang kurang ajar tu..

Aku memang hormat betul orang yang sanggup berkorban demi keluarga , jaga ahli keluarganya yang istimewa..

Teringat aku pada seorang sahabat aku yang mempunyai adik yang oku.. adiknya oku terlantar.. adiknya hanya mampu terbaring sahaja.. aku memang hormat sangat dengan dia .. Bukan sahaja disebabkan umurnya yang lebih tua dari aku tetapi dia juga seorang abang yang bertanggung jawab.. Dia sanggup tidak bekerja untuk menjaga adiknya yang istimewa itu.. Kalau dilihat remaja sekarang ni mana ada yang berminat nak duduk rumah sahaja.. Mereka lebih suka bekerja..

Kepada sahabat tersebut semoga saudara dirahmati oleh Allah.. dan saya juga mendoakan saudara berjaya didunia dan akhirat.. Teruskan perjuangan saudara..!

No comments:

Post a Comment

tinggalkan sesuatu ye...